Så er vi sejlende, efter års forberedelser og ind i mellem skuffelser. Vi må nok erkende at skuffelsen med vor seneste restauratør for alvor satte skub i tingene.
Vordingborg Udviklingsselskab satte os på sporet med forslaget om Den Sejlende Cykelsti mellem Stege og Kalvehave. Der blev udfærdiget ansøgninger til den Lokale Aktionsgruppe for Vordingborg, Region Sjælland, Friluftsrådet og Vordingborg Kommune.
Disse ansøgninger gav det resultat, at vi fik bevilliget kr. 800.000, som var det budget, vi havde lagt, for at opfylde Søfartsstyrelsens krav til sikkerhed, samt skiltning ved liggepladsen, både i Kalvehave og i Stege.
Ledelse og færgefolkene fra Lindholm hjalp os utroligt meget, for at få lov til at lægge til i det gamle færgeleje i Kalvehave, de 2 gang dagligt vi anløb Kalvehave. Uden den hjælp, var vi næppe kommet i gang, da den gamle mole ikke er i bedste stand.
Med tilsagnet om pengene, fik vi et turbulent forår og forsommer, med at få færgen MØN udrustet og godkendt inden planlagt sejlads i juli og august måned. Vi skulle på land til bundsyn, træk af rorstammer og skrueaksler, samt trykprøvning af startluftbeholderne.
Vi klarede dette syn med et par anmærkninger om lidt tæring der skulle repareres.
Næste hurdle var udrustningssynet, hvor 2 inspektører gennemgik færgen fra a til z, og alt sikkerhedsudstyr samt besætning blev prøvet. Også her bestod vi med en lille anmærkning, som hurtigt kunne afskrives.
Sidste inspektion fra Søfartsstyrelsen var en audit på vor sikkerhedsmanual, blot 3 dage før vi skulle starte sejlads den 1 juli. Det må indrømmes, at der var lidt nerver på, da vi skulle bestå for at få lov til at sejle. Heldigvis var vi alle godt forberedt, og igen bestod vi med et par små anmærkninger, der hurtigt kunne afskrives, så nu var vi klar til den store dag, indvielsen den 1 juli.
Denne dag har vi tidligere beskrevet, det blæste så meget, at vi indviede ruten i et telt i Brix gård uden at sejle, lidt ærgerligt, men alligevel en god oplevelse ovenpå den spændte situation, vi alle havde været igennem, for at projektet skulle lykkes.
Hvordan gik det så? Vi mener selv, at det blev en succeshistorie. Dette til trods for et maskinhavari, hvor vi måtte ligge stille i 5 dage, mens vi trak stempler, og gav dem ny stempelringe og skraberinge, det samme på den tvungen trukne skylleluftpumpe. Årsagen var at motoren skød olie med op gennem skorstenen. Denne olie dryppede ned over færge og passagerer, hvilket vi ikke kunne forsvare, at sejle videre med. Desværre lykkedes operationen ikke helt, og vi måtte foretage en afbøjning af skorstenen, så olien ikke faldt ned over passagerer, for at vi kunne fuldføre den planlagte sejlads. Nu skal vi bruge den kommende tid til at få løst problemet.
Et andet stort problem under sommerens sejladser var vejret, ikke så meget regnen, men blæsten. Vi vedtog, at blæste det over 12 sekundmeter ville vi ikke sejle, og især hvis den kom fra øst, så lå vi ikke godt i det gamle færgeleje i Kalvehave. Vor fenderliste har det ikke godt, så vi ville ikke belaste den unødigt. Det er i øvrigt vort næste store projekt, at skaffe penge til denne reparation, hvor vi har fået et overslag på, at det vil koste omkring kr. 10.000 pr. meter at renovere. Vi skal nu have fat i ansøgningsblyanten igen.
Vi er utroligt taknemmelige for den opbakning, vi har haft fra skibsførere, befarne matroser og maskinmestre, der har ofret tid til at hjælpe os med at sejle færgen MØN. Dette til trods for, at de fleste har passet deres arbejde ved siden af, og det har ind i mellem givet os lidt grå hår i hovedet med at få dette puslespil til at gå op, og det var kun få dage vi måtte aflyse grundet mandskabsmangel.
I de 2 måneder vi sejlede, mødte vi kun glade passagerer, ja! der var en enkelt gang, vi måtte afvise, da vi kun er godkendt til max. 40 personer incl. besætning.
Nu trækker bestyrelsen igen i arbejdstøjet, for at evaluere sommerens sejladser og økonomien i projekt Sejlende Cykelsti.
Den officielle sejlads sluttede den 31 august, men vi ville deltage ved det årlige sildemarked i Stege den 2 og 3 september, hvor vi kunne vise færgen frem for mange mennesker. Her modtog vi den renoverede postbåd RØRET af Nyord i åbent farvand og eskorterede den til Stege sammen med flere andre bevaringsværdige skibe. Vejret i disse 2 dage var forrygende flot, og vi fik sejlet og fremvist vor dejlige gamle færge for tusindvis af mennesker, og vi kan også tilføje, at vi har agiteret og fået mange ny medlemmer i foreningen.
Sluttelig vil vi nævne at vi ved et arrangement i Stege den 1 september af Skibsbevaringsfonden, fik det enorme skulderklap, at få diplom og bronzeplade for Færgen MØN som et Historisk Monument.
Endnu en gang tak til fonde, sponsorer, frivillige og Færgen MØN´s Venner der gjorde dette projekt muligt i sommeren 2011.
BestyrelsenKære sponsorer og medlemmer.
Som det fremgår af formandens beretning ved generalforsamlingen, er vi inde i en meget spændende fase i foreningens historie. Da færgen var på værft, og vejret ikke særligt varmt, var vor årlige generalforsamling den 28 maj 2011 kl. 1400 henlagt til Møen´s Marineforenings hyggelige stue.
Vi var 22 deltagere, hvor foreningen bød på en forfriskning, og der var god tid til en snak efter generalforsamlingen.
Referat af 9.ordinære generalforsamling med følgende dagsorden.
Ad: 1.
Formanden Karsten Sørensen bør forsamlingen velkommen, og foreslog Carl Ove Zachariassen som dirigent og Jørgen Grønborg som referent. Begge blev valgt.
Ad:2.
Formanden Karsten Sørensen fremlagde bestyrelsens beretning, som refereres nedenfor:
Bestyrelsens beretning, generalforsamling den 28. maj 2011
Velkommen til denne 9´ordinære generalforsamling i Foreningen Færgen MØN´s Venner.
Vi nærmer os nu med stormskridt en meget markant milepæl i foreningens historie, idet vi er så tæt på sejlads, som vi aldrig før har været. Det har vi sagt et par år, men nu regner vi ikke længere i år, men i dage og timer.
Ved hjælp af midler fra Den Lokale Aktionsgruppe i Vordingborg også kaldet LAG-en, Region Sjælland, Vordingborg Kommune og Friluftsrådet, har vi fået tilvejebragt de manglende økonomiske midler til at gøre færgen MØN søklar, og til at indsætte som sejlende cykelsti.
Som det fremgår af vores seneste nyhedsbrev og adskillige artikler i dagspressen har vi mange bolde i luften, for at være klar til sejlads den 1. juli 2011. Så lige nu gælder det om at holde tungen lige i munden, og passe op for en hver form for slingerage.
For de der ikke har set nyhedsbrevet kan vi kort referere: Vi har været på bedding til bund- og skrogsyn, der også omfattede akseltræk. Synet blev afsluttet med 5 mindre punkter der skal afskrives inden sejlads. Disse punkter er nu rettet og indberettet til Søfartsstyrelsen. Vi har fået repareret "stringer" og "knæ" og jeg kunne fristes til at sige, at nu har hun gode spanter, i alle ender og kanter.
Den 18. maj havde vi letvægt- og stabilitetsberegning som også omfattede krængningsprøve, med overværelse af Søfartsstyrelsen, også denne prøve blev godkendt. Det ville vel også have nærmet sig det okkulte, hvis det havde vist sig at den 88- årige dame ikke længere kunne begå sig i søen.
Nu er kommunikationsudstyr og radar på plads, ligesom brandslukningsudstyr i maskinrum, og røgmeldere overalt i apteringen monteret.
Det gamle færgeleje i Kalvehave, hvor færgen MØN holdt til i 61 år, kan vi lykkeligvis benytte igen. Den mindste af færgerne til Lindholm, motorfærgen VIRUS bruger også lejet, og da vi naturligvis ikke ønsker at være til gene for båd trafikken til øen, forhaler vi, hvis det lidet sandsynlige tidsmæssige sammenfald måtte indtræffe. Vi mangler stadig et fenderanlæg i Stege havn, opsætning af sponsortavler og henvisningspiktogrammer på stratetiske placeringer til færgen. Vores naturformidling, som skal tilføre en ekstra dimension og oplevelse på overfarten, er heller ikke på plads. På det område, som jo ikke er en hastesag, er vi helt rolige, for vi har fået tilsagn fra Dansk Ornitologisk Forening om professionel bistand.
Tilbage resterer nu, montage af redningsflåder og opgradering af vores redningsveste, inden vi skal have det afsluttende udrustningssyn den 14. juni, hvor vi skal bevise overfor Søfartsstyrelsen at alt lever op til kravene for at få en fartstilladelse til sejlads.
Og i allersidste øjeblik nemlig den 29. juni foregår den sidste og afgørende prøve sammen med Søfartsstyrelsen. Vi skal have førstegangs auditering af vores ISM- kode som er rederiets/skibets sikkerhedsstyringssystem som understøtter sikker skibsdrift og forureningsbekæmpelse. Systemet er beskrevet i vores SMS-manual, hvor SMS står for Safety Management System, et system som beskriver alle funktioner om bord, herunder besætningens kvalifikationer og træning, risikovurdering, nødprocedurer osv. osv.
Vi er glade for at dette funktionsområde systematiseres, det er helt i tråd med vores fasttømrede holdning til,
at færgen Møn skal være et sikkert sted at være, både for passagerer og besætning. Vi vil udøve sikker og klar ledelse, kombineret med godt sømandsskab.
Tilbage er endnu et krævende puslespil med at sammensætte besætninger til de 2 måneders sejlads. Vi troede og håbede på at pensionerede skippere i vor medlemskreds måtte sejle færgen, men de har desværre været pensionister i mere end 5 år, hvorfor deres certifikater er udløbet, og de kan ikke umiddelbart fornys uden et længere efteruddannelsesforløb.
Heldigvis er der rigtig mange kaptajner og maskinmestre, som stadig er i erhverv, men som mener at færgen MØN er så god en ide at de gerne vil give en hånd med. Det er vi på forhånd meget taknemlige for. Det giver os også mulighed for ekstra øvelser i vores rednings- og evakueringsrulle, vores mand-over-bordrulle og vores brandrulle.
Nu hvor færgen igen bliver sejlende, er der stadig store udfordringer forude. Ud over den løbende vedligeholdelse, har vi et helt projekt, alene med vores fenderliste. Træet er ved at smuldre, og en del af stålet trænger til fornyelse. Vi har fået et overslag på reparationen, der beløber sig til ca. kr. 700.000. Så vi må igen have gang i ansøgninger til fonde, for at søge at skaffe midlerne.
Vi vil fra bestyrelsen endnu engang takke vores mange sponsorer og medlemmer, og ligeledes vores gode arbejdshold for de mål vi nu har nået. Jeg vil takke den øvrige bestyrelse for deres utrættelige indsats. Med vores nye status som sejlende færge, er vi overbeviste om, at vi vil få fornyet opbakning omkring vores bevaringsværdige veteranfærge MØN.
Beretningen blev godkendt uden bemærkninger.
Ad: 3.
Kasserer Peter Karll redegjorde for det reviderede driftsregnskab for 2010 ( ligger på vor hjemmeside ) , der viser en egenkapital pr. 31 december 2010 på kr. 148.473.
Der var et spørgsmål om antal medlemmer i foreningen, det blev angivet til 310.
Herefter blev driftsregnskabet godkendt.
Ad: 4.
Der var ikke modtaget nogen forslag.
Ad: 5.
Kasseren Peter Karll fremlagde driftsbudget for 2012 ( ligger på vor hjemmeside ) på kr. 157.000
Budgettet er lagt efter bedste skøn, da vi ikke har erfaring om antal passagerer og specialsejlads med Foreninger.
Driftsbudgettet blev godkendt.
Bestyrelsen foreslår kontingentet på kr. 150 fastholdt. Dette blev godkendt.
Ad:6.
På valg er kasserer Peter karll. (Modtager genvalg)
På valg er næstformand Michael Larsen. (Modtager genvalg)
Begge blev genvalgt.
På valg er 1´suppleant John Nielsen. (Modtager genvalg)
På valg er 2´suppleant Svend Darling. (Modtager genvalg)
Begge blev genvalgt.
Ad:7.
På valg er regnskabskontrollant Knud Frederiksen. (Modtager genvalg)
På valg er regnskabskontrollant Jesper Bisgaard. (Modtager genvalg)
På valg er regnskabssuppleant Keld Stolze. (Modtager genvalg)
Alle blev genvalgt.
Ad: 8.
Har vi styr på bemandingen? Ja, vi har tilsagn fra skibsførere, mestre og dæksfolk med papirer, som vil hjælpe os i denne startfase, tilbage står puslespillet med at sammensætte en vagtplan.
Hvad med markedsføring? Vi er i dialog med kommunen om opsætning af skilte, der viser til færgen, både i Kalvehave og i stege. Vi har annonceret i de 2 store turistmagasiner for 2011, og vi lægger fartplanen på hjemmesiden.
Hvad med naturformidling? Vi er i kontakt med Dansk Ornitologisk Forening, der har lovet at yde bistand, da vi må erkende, at det ikke er vor stærkeste side. Dette er dog nedprioriteret til vi har vor sejltilladelse på plads.
Hvad med servering ombord? I første omgang må passagerer selv medbringe mad og drikke. Vi mener ikke, at vi kan opnå bevilling til servering af øl, ligesom vi ikke kan opfylde levnedsmiddelkontrollens krav.
Hvad hvis der er passager ud over de 36, vi godkendes til? Da hele vort projekt er baseret på den sejlende cykelsti, må vi fastholde, at cykelturister har fortrinsret. Vi vil heller ikke medtage benzindrevne køretøjer ( knallerter, mv. )
Her sluttede generalforsamlingen, og dirigenten Carl Ove Zachariassen takkede forsamlingen for god ro og orden under generalforsamlingen.
Formanden Karsten Sørensen takkede dirigenten for at føre os sikker i havn, og han takkede forsamlingen for en konstruktiv dialog, der har givet bestyrelsen opbakning.
Bestyrelsen ønsker alle sponsorer og medlemmer en rigtig god sommer.
Karsten Sørensen Formand |
Carl Ove Zachariassen Dirigent |
Jørgen Grønborg Sekretær |
Vi har nu nået en spændende fase i vort projekt sejlende cykelsti. Færgen MØN er nu på værft til bundsyn og bundbehandling.
Vi havde syn fra Søfartsstyrelsen den 4 maj, og med trukne skrue- og rorstammer blev der foretaget et omfattende syn på skroget.
Søventiler var adskilte og gav ikke anledning til bemærkninger, samme resultat for skrue - og rorstammer. Der var ingen fejl eller mangler fra tidligere synsrapporter, der ikke var afhjulpet.
Vi fik 5 påbud vi skal afskrive inden vi kan få sejltilladelse: 1) Der skal foretages tykkelsesmåling af skrog. 2) Vi skal trykprøve brændolietankene. 3) Tæring af et knæled i bb- side midtskibs og et knæled i stb- side i forskibet skal repareres. 4) Manglende karmhøjde i nedgange til saloner skal afhjælpes. 5) Tæring af knæ og stringer i forpeak skal repareres.
Herudover skal vi have foretaget en krængningsprøve og have trykprøvet vore startluftbeholdere. Alt i alt et positivt resultat af synet.
Nu forestår afhjælpningen af ovenstående, ligesom vi i den kommende tid skal have installeret brandslukningsanlæg og røgmeldere, navigations- og kommunikationsudstyr samt redningsudstyr.
Vi går en travl tid i møde, da vi har bestilt udrustningssyn ved Søfartsstyrelsen den 14 juni 2011, hvor vi gerne skal have vor fartstilladelse, så vi kan begynde prøvesejladser, med det formål at starte projekt sejlende cykelsti mellem Stege og Kalvehave den 01 juli 2011, hvor vi i år vil sejle i juli og august måned, med en dobbelt tur formiddag og eftermiddag.
Prisen vil blive 30 kr. incl. cykel, og fortrinsret vil blive givet til cykelturister, da vi godkendes til 36 passagerer og en besætning på min. 3 mand.
Der forestår også et betydeligt puslespil med at lave en bemandingsplan for de to måneders sejlads, der jo dækker en stor del af manges sommerferie.
BestyrelsenFlere års bestræbelser, krones nu med held. De sidste brikker i det store og vanskelige puslespil, det har været at få Færgen Møn ud at sejle igen, er netop faldet på plads. Dette i form af et endeligt tilsagn om økonomisk støtte på 282.000 kr. fra de regionale udviklingsmidler i Region Sjælland.
Denne støtte både supplerer, men lige så vigtigt, udløser tidligere donerede støttemidler. Dels fra Vordingborg Kommune som støtter projektet med 110.000 kr. primært til omkostningsdækning af første års prøvesejlads. Og dels fra Den Lokale Aktionsgruppe for Vordingborg Kommune, også kaldet LAG`en som bl.a. administrerer EU-midler under foranstaltningen: Natur- og kulturarv. LAG`en støtter Færgen Møn med 315.000 kr. et tilsagn vi modtog allerede i december 2009, og som dengang bragte julestemningen helt i top. Det er med stor glæde og taknemlighed vi sender vores tak til alle donorer, som med stor interesse og forståelse, har modtaget vores ansøgning om: Færgen Møn – som historisk sejlende cykelsti mellem Møn og Sydsjælland.
Vi er nu i stand til at indkøbe og montere kommunikations- og redningsudstyr, som naturligvis, på trods af færgens status som veteranskib, skal være af nyeste og mest sikre type. Da det er adskillige år siden færgen sidst har sejlet, skal vi have foretaget akseltræk, hvor vi så samtidig kan kombinere dette med det lovpligtige bundsyn.
Vi glæder os til at komme i gang med arbejdet, og vi har faktisk lidt travlt, da det er vores klare intention at sejle i turistsæsonen 2011. Heldigvis er færgen på alle andre områder næsten færdig og sejlklar. Dæk, overbygning, aptering og motor er istandsat og klar til drift. Det er vores ønske at vi under overfarten, som har en varighed af cirka en time, kan supplere de visuelle indtryk med naturformidling, formidlingsdelen er endnu ikke helt fastlagt, hverken økonomisk eller indholdsmæssigt.
Vi vil benytte denne glædelige lejlighed til at bringe en stor tak til alle enkeltpersoner, foreningens medlemmer, firmaer og fonde, som med deres mangeårige sponsorater og donationer, har bragt os til det stade, hvor den ihærdige besætning, virkelig kan gøre brug af den store økonomiske håndstrækning, som nu endelig kan sætte kronen på værket.
Vi er klar ved flag og gøs.
Venlig hilsen