Flere års bestræbelser, krones nu med held. De sidste brikker i det store og vanskelige puslespil, det har været at få Færgen Møn ud at sejle igen, er netop faldet på plads. Dette i form af et endeligt tilsagn om økonomisk støtte på 282.000 kr. fra de regionale udviklingsmidler i Region Sjælland.
Denne støtte både supplerer, men lige så vigtigt, udløser tidligere donerede støttemidler. Dels fra Vordingborg Kommune som støtter projektet med 110.000 kr. primært til omkostningsdækning af første års prøvesejlads. Og dels fra Den Lokale Aktionsgruppe for Vordingborg Kommune, også kaldet LAG`en som bl.a. administrerer EU-midler under foranstaltningen: Natur- og kulturarv. LAG`en støtter Færgen Møn med 315.000 kr. et tilsagn vi modtog allerede i december 2009, og som dengang bragte julestemningen helt i top. Det er med stor glæde og taknemlighed vi sender vores tak til alle donorer, som med stor interesse og forståelse, har modtaget vores ansøgning om: Færgen Møn – som historisk sejlende cykelsti mellem Møn og Sydsjælland.
Vi er nu i stand til at indkøbe og montere kommunikations- og redningsudstyr, som naturligvis, på trods af færgens status som veteranskib, skal være af nyeste og mest sikre type. Da det er adskillige år siden færgen sidst har sejlet, skal vi have foretaget akseltræk, hvor vi så samtidig kan kombinere dette med det lovpligtige bundsyn.
Vi glæder os til at komme i gang med arbejdet, og vi har faktisk lidt travlt, da det er vores klare intention at sejle i turistsæsonen 2011. Heldigvis er færgen på alle andre områder næsten færdig og sejlklar. Dæk, overbygning, aptering og motor er istandsat og klar til drift. Det er vores ønske at vi under overfarten, som har en varighed af cirka en time, kan supplere de visuelle indtryk med naturformidling, formidlingsdelen er endnu ikke helt fastlagt, hverken økonomisk eller indholdsmæssigt.
Vi vil benytte denne glædelige lejlighed til at bringe en stor tak til alle enkeltpersoner, foreningens medlemmer, firmaer og fonde, som med deres mangeårige sponsorater og donationer, har bragt os til det stade, hvor den ihærdige besætning, virkelig kan gøre brug af den store økonomiske håndstrækning, som nu endelig kan sætte kronen på værket.
Vi er klar ved flag og gøs.
Venlig hilsenEfter en kedelig maj måned med regn, kulde og blæst, ser vi nu sommeren i møde med sol og varme. Vi holdt vor årlige generalforsamling den 29 maj 2010 kl. 1400 med 19 deltagere på færgen.
Efter generalforsamlingen var foreningen vært med en øl eller vand, og færgen blev vist frem med de seneste tiltag, og snakken gik fint et par timer.
Referat af 8.ordinære generalforsamling med følgende dagsorden:
Ad:1.
Formanden Karsten Sørensen bød forsamlingen velkommen, og foreslog Carl Ove Zachariassen som dirigent og Jørgen Grønborg som referent. Begge blev valgt.
Ad:2.
Formanden Karsten Sørensen fremlagde bestyrelsens beretning, som refereres nedenfor:
Velkommen til denne 8 generalforsamling i færgen MØN´s venner den 4 på eget dæk. Fjerde gang skulle vi have nået sidste år, men et nysmurt dæk, som klæbede en hel måned, gjorde det helt umuligt.
Som det fremgår af vores seneste nyhedsbrev, har vi et projekt i gang med færgen for at indsætte den som sejlende cykelsti mellem Stege og Kalvehave. Dette skal forløbe i sommermånederne, og vores målgruppe er naturligvis primært turister, men alle lokale skal være hjertelig velkomne. Vi mener vi hermed har fundet et både bæredygtigt, og trafiksikkert projekt, der har den for foreningen store sidegevinst, at vi med stolthed får fremvist vores gamle færge til en langt bredere kreds.
For at realisere alt det vi gerne vil, og for at imødekomme Søfartsstyrelsens krav til sikkerheds og kommunikationsudstyr, fattes vi naturligvis det økonomiske underlag, og til det formål har vi ansøgt Den Lokale Aktionsgruppe for Vordingborg Kommune også kaldet LAGèn om støtte på 315.450 kr. og et tilsvarende beløb fra Landdistrikspuljen 2010. Vi fik bevilliget midlerne fra LAGèn, og de er efterfølgende blevet verificeret af Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri som er øverste godkendende myndighed for LAG midler, som er EU-midler og som derfor forudsætter en ren "dansk" medfinansiering på et tilsvarende beløb. Vi var meget overbeviste om at vi fik de sidste midler fra Indenrigs-og Sundhedsministeriet, der administrerer Landdistriktspuljen, da beløbet fra LAGèn var sikret, forudsat vi fik de resterende penge fra ministeriet.
Nu er vores land ikke skruet sådan sammen, at man kan forvente samklang mellem to ministerier. Desværre fik vi afslag fra Landdistrikspuljen, og vi er derfor i fuld gang med at søge andre fonde og mulige finansieringskilder, for at få frigivet midlerne fra LAG Vordingborg, der har en frist på 2 år til at indløse samme.
Vi har efterfølgende fra Vordingborg Kommune fået tilsagn om støttemidler på 110.000 kr. til første års prøvesejlads, og fået disse bevilliget i indeværende år. Vi vil nu undersøge hvordan dele af de midler kan overføres til kommende år.
Status lige nu er således at hvis vi formår at finde yderlige tilskudsmidler på knap 250.000 kr. står vi med et beløb til rådighed på ca. 675.000 kr.
Det er et beløb der rækker til at opfylde alle krav, og vi har aldrig før været så tæt på målet.
Og så til noget helt andet, selvom det også har med penge at gøre, dog på et lidt andet niveau. Der er gået stor mode i at vedstå fejl, og undskylde med det samme. Denne trend vil vi da også være en del af, og jeg har to ting at bekende. På generalforsamlingen sidste år, vedtog vi en kontingentforhøjelse på 50 kr..således at det fremtidige kontingent blev 150 kr.. Desværre skete der er kommunikationsfejl mellem banken og os, så beløbet ikke blev sat op. Bestyrelsen besluttede derfor at fastholde kontingentet på 100 kr. et år mere.
Og anden bekendelse.
Ifølge vore vedtægter skal vores reviderede regnskab være på hjemmesiden 6 uger før generalforsamlingen. Bestyrelsen beklager at dette ikke er sket på trods af, at regnskabet var færdigt kort efter nytår.
På grund af, at vi ikke har vores økonomi endelig på plads, har vi besluttet ikke at iværksætte de store arbejder på at gøre vores færge sejlende. Vi har dog vedtaget at iværksætte udskæring til en sideport for en ny gangvej,
Vi har fra en leverandør i Lemvig bestilt og fået leveret en gangvej i aluminium. Denne opfylder Søfartsstyrelsens krav med hensyn til bredde, højde på rækværk samt belastning, den vinder nok ingen designpris, men den er robust og solid. Så snart sideporten er færdig vil vi benytte den ny gangvej, og de eksisterende gangveje vil blive opmagasineret for det tilfælde at færgen på et senere tidspunkt igen vil blive brugt som Caféskib.
Derudover har bestyrelsen besluttet at renovere styrehustaget, da det trænger til fornyelse.
I det forløbne år har vort arbejdshold trofast arbejdet videre med restaurering og vedligehold af færgen. Vi er stadig i den heldige situation at al maling sponseres af Hempelfonden. Vi har fra UNO-X-Energi fået sponseret motorolie, så vi kan skifte olie på vor hovedmotor. Også stor tak til World Fuel, der sørger for at vi har diesel i tankene.
Tak til Hermans Bedemandsforretning og til Fuglebjerg Kistefabrik der fylder penge i skibskisten. Til Møns Bank, Nordea og alle øvrige sponsorer, i alt er der på den konto tilgået 65815,- kr.
En stor tak skal også lyde til Vordingborg Udviklingsselskab A/S, hvor Jan Kanne har været eksponent for et forbilledligt samarbejde i vores bestræbelser på at skabe en ny maritim turistattraktion.
Jeg vil sluttelig takke alle vores trofaste medlemmer, endnu en tak til sponsorer og den utrættelige besætning og sidst, men ikke mindst en stor tak til mine tro væbnere i bestyrelsen. Tak
Beretningen blev godkendt uden bemærkninger.Ad:3. Kasserer Peter Karll redegjorde for det reviderede driftsregnskab for 2009 (ligger på vor hjemmeside), der viser en egenkapital pr. 31. december 2009 på kr. 117.646,99. Der var ingen spørgsmål til driftsregnskabet, der godkendtes.
Ad:4.
Der var ikke modtaget nogen forslag.
Ad:5.
Kassereren Peter Karll fremlagde drift budget 2011-2012-2013 (ligger på vor hjemmeside) på kr. 145.000,00.
Budgettet er forudsat at vi får fremskaffet de sidste midler til at gøre os sejlende.
Der blev spurgt om billetprisen ikke var lavt sat, men vi har skønnet at var den meget højere, ville den få familier til at fravælge sejlturen.
Drift budgettet for 2011-2012-2013 godkendtes.
Kontingentet fastholdes på kr. 150,00. Generalforsamlingen godkendte dette.
Ad:6.
På valg Formand Karsten Sørensen og Sekretær Jørgen Grønborg, der begge blev genvalgt.
På valg var suppleant William Arentved, der blev valgt til bestyrelsen.
Til 1´suppleant foreslog bestyrelsen John Nielsen, der blev valgt.
Til 2´suppleant foreslog bestyrelsen Svend Darling, der blev valgt.
Ad:7.
På valg er revisor Knud Frederiksen, der blev genvalgt.
På valg er revisor Jesper Bisgaard, der blev genvalgt.
På valg er revisorsuppleant Keld Stolze, der blev genvalgt.
Ad:8.
Hvornår sejler vi? Hvis vi kan skaffe de sidste penge for at få udløst LAG midlerne sejler vi i 2011, vi kan ikke nå det i år, vi er for langt fremme i året.
Hvad kræves der af besætning? Der skal min. være 3 mand, hvoraf 1 med sætteskipperpapirer, 1 med motorpasserprøve og 1 bedstemand. Vi kan i foreningens rækker mønstre disse, men må påregne at have ekstern hjælp i sommermånederne. Udgiften hertil skønnes at kunne holdes lavt, da vi skal søge folk med interesse for projektet, gerne pensionister.
Hvad vil sejltiden være? Da turisterne skal have tid til at nyde turen, skal den vare en lille time. Vi kan tjene lidt på turene ved at sælge øl, vand og sandwich.
Kan vi promovere os i sommer? Vi kan søge at holde åbent skib på tirsdagsmarkederne, og ellers åbne for foreninger og selskaber, der gene vil have en rundvisning på færgen. Ligeledes vil på det kommende sildemarked i september, se hvordan vi kan skaffe medlemmer og lidt penge i kassen.
Her sluttede generalforsamlingen, og formanden Karsten Sørensen takkede dirigenten for at styre os sikkert i havn, og han takkede forsamlingen for en konstruktiv dialog, der har givet bestyrelsen opbakning.
Bestyrelsen ønsker alle sponsorer og medlemmer en rigtig god sommer.
Karsten Sørensen Formand |
Carl Ove Zachariassen Dirigent |
Jørgen Grønborg Sekretær |