Regnskab 2006.
Nyhedsbrev december 2006.
Kære Sponsorer og Medlemmer,
Igen er der gået et halvt år, og det er tid til at informere Jer om status på færgen MØN.
Det trofaste arbejdshold mødes troligt en gang om ugen, og arbejder på, at få færgen sejlklar. Vi må imidlertid erkende, at ting tager tid, hvorfor vi endnu mangler at få styresøjler og maskintelegraf reetableret. Vi er dog så tæt på nu, at det er et spørgsmål om tid, inden vi kan sejle ved egen kraft, Hovedmotor og hjælpemaskineri kører, ligesom vi rører skruerne.
Lørdag den 17.juni holdt vi som annonceret vor årlige generalforsamling på eget dæk. 35 medlemmer mødte op til generalforsamlingen, der blev ledet af vor sprudlende advokat Mogens Jensen. I den siddende bestyrelse blev kun formanden, Michael Larsen, udskiftet med Karsten Sørensen. Der lød en stor tak til Michael for indsatsen fra foreningen blev dannet og til nu.
Fredag den 1. september holdt vi det tilbagevendende Sponsormøde, hvor vi fremviste, hvor langt vi var nået med renoveringen, så de ved selvsyn kunne se, hvordan vi formidler deres støtte til færgen. Samtidig kunne vi så orientere om fremtidige arbejder, hvor Deres støtte igen var velkommen.
Vi var 3 bestyrelsesmedlemmer, der har holdt møde med Søfartsstyrelsen. Vi orienterede om vort formål med færgen, og det blev konkluderet, at vi skal bibeholde status som passagerskib, afskriver vi dette kommer vi ikke tilbage igen.
Vi blev anbefalet at søge om sejltilladelse til 36 passagerer samt driftsbesætning. Ved fastforankring som Caféskib, er antal ”passagerer” lig antal siddepladser.
Søfartsstyrelsen orienterede os om de krav, der ville blive stillet, til sejltilladelse med hensyn til brandslukning, redningsmidler, landgange, kommunikationsudstyr med videre. En forsigtig vurdering lyder på at vi skal ud og skaffe ca. kr. 500.000.
Som passagerskib skal vi på land til bundsyn 1 gang årligt. Ved seneste syn forstod vi på Inspektøren, at der var mulighed for hvert andet år, at få en dispensation til syn på vandet ved en autoriseret dykker. Dette har vi søgt om, men fået at vide, at dette kun er muligt hvis skibet er søsat inden for 15 år, og ikke er over 30 år gammelt. Så dette kan vi godt skyde en hvid pind efter, og må tage den ekstra omkostning til et beddingsbesøg.
Vor restauratør, Henrik Hjortkær, har sagt sin forpagtning op med omgående virkning. Han har måttet erkende, at det er belastende at have flere bolde i luften på en gang. Han er ked af denne beslutning, og ved et møde med Henrik, enedes vi om at støtte hinanden i bestræbelserne på, at finde en ny restauratør.
Sæsonen på færgen har ellers været god, trods den våde august. Som et eksempel herpå, kan vi referere til en artikel i Sjællandske onsdag den 29. november, hvor Møn får stor opmærksomhed og ros i den italienske avis La Repubblica.
I et stort opslag om Danmark, har man anbefalet København, Fyn og Møn som rejsemål for italienerne. På spørgsmålene hvor skal man sove, hvor skal man købe ind og hvor skal man spise på Møn, siger avisen Hotel Præstekilde, Slagter Stig og FÆRGEN MØN. Det er vel nok en reklame for vor gamle færge og Henrik.
Færgen er nu forhalet til vinterpladsen i Kulhavnen, hvor den ligger mere beskyttet mod isgang, hvis det bliver frost. Vi har hejst juletræet i masten, så vi her i december kan være med til at sprede julehygge med træ og lys i toppen.
Der skal lyde en stor tak til vort trofaste arbejdshold, der virkelig yder en indsats med renoveringen af vor gamle færge. De kan dog godt tænke sig nogle flere hænder, så hvis der blandt medlemmerne, sidder nogle der gerne vil komme ned og hjælpe om torsdagen, skal de være særdeles velkomne.
I Nyhedsbrevet for juni 2006 efterlyste vi agterlanterner, da de vi havde blev stjålet inden foreningen blev dannet. Vi kan oplyse at der var medlemmer der havde lanterner stående, og som sponserede dem til færgen.
Må vi afslutningsvis ønske Medlemmer med familie og Sponsorer en god jul samt et lykkebringende Nytår.
Formand Karsten Sørensen - Sekretær Jørgen Grønborg
PS: Den ny streamer (50 x 157 mm) til bilen med reklame for vor hjemmeside kan fås hos sekretær og kasserer.
Michael Larsen bød velkommen til de 35 fremmødte medlemmer, til denne første generalforsamling afholdt på eget dæk.
Ad:1. Bestyrelsen foreslog advokat Mogens Jensen til dirigent og Jørgen Grønborg til referent. Begge blev valgt. Mogens Jensen takkede for valget og konstaterede, at generalforsamlingen var lovligt indkaldt.
Ad:2. Michael Larsen forelagde en fyldig beretning, hvoraf nedenstående kan uddrages:
I bestyrelsen er vi glade for, at vi i år på opfordring fra medlemmerne kan holde generalforsamlingen her på færgen. Den store bidragsyder til renoveringen i 2005 var Augustinusfonden, som med et sponsorat på kr. 100.000, gjorde det muligt at færdiggøre dækkene på sidehusene, således at alle dæk er ny og i orden.
Men også lokale sponsorer er utroligt flinke til at træde til, når der er behov for det. Mange af disse ydelser er svære at sætte kroner og øre på, men de er af stor betydning for at projektet lykkes. Derfor opfordrer jeg til, at vi alle støtter vore sponsorer.
Der er på vor hjemmeside link´s til dem alle sammen, og jeg vil endnu engang benytte lejligheden til at takke Ole Fog for vor professionelle hjemmeside.
Kontrakten med vores Cafeejer, Henrik Hjortkær, løber i år og næste år med. Vi håber dette samarbejde fortsætter til glæde for begge parter, idet vi får mange medlemmer fra hele landet. Medlemstallet er på 360 medlemmer.
Vi har ydermere i Møn og Stubbekøbing Kommune fået en venneforening til Færgen IDA som sejler mellem Bogø og Stubbekøbing. Vi kunne have frygtet nogle valgte den ene færge frem for den anden, det har ikke været tilfældet, begge færger nyder stor opbakning i lokalsamfundet, og fra Færgen MØN vil vi ønske al mulig held og lykke til færgen IDA.
Vort mål er at komme ud at sejle, og vi er i dialog med Skibstilsynet, hvad der skal til for at få fartcertifikat. På anbefaling fra tilsynet beholder vi status som passagerskib, og som bevaringsværdigt skib med certifikat til 36 passagerer som sejlende skib, og 65 passagerer som fastliggende Cafeskib.
Jeg takker det trofaste arbejdshold, for indsatsen de udfører for at bringe færgen frem til det endelige hovedsyn fra Skibstilsynet.
Sluttelig en stor tak til vore sponsorer, alle der støtter vort projekt samt godt samarbejde i bestyrelsen.
Ad:3. Kasserer Peter Karll fremlagde det reviderede regnskab for 2005. Balance viste kr. 295.149. Egenkapital pr. 31.12.2005 kr. 70.585. Regnskabet godkendt.
Ad:4.
1) Bestyrelsen foreslår uændret kontingent på kr. 100. Forslaget godkendt.
2) Bestyrelsen foreslog de faktuelle ændringer af vedtægterne der har
ligget på hjemmesiden, så det var muligt at flytte generalforsamlingen
til færgen. Forslaget godkendt.
Ad:5. Driftsbudgettet for 2006 er sat til kr. 72.000. Forslaget Godkendt.
Ad:6. På valg var Michael Larsen, Børge Frederiksen og Jørgen Grønborg.
Af arbejdsmæssige årsager ønskede Michael ikke genvalg. Bestyrelsen foreslog suppleant Karsten Sørensen. Karsten Sørensen Valgt. Børge Frederiksen genvalgt. Jørgen Grønborg genvalgt
.Som suppleanter foreslog bestyrelsen Michael Larsen og John Nielsen. Begge valgt.
Ad:7. Som revisorer foreslog bestyrelsen Knud Frederiksen og Jesper Bisgaard. Begge valgt.
Som revisorsuppleant foreslog bestyrelsen Aksel Knuthsen. Valgt.
Ad:8. Michael Larsen benyttede punktet til at takke for godt samarbejde i årene fra Venneforeningen blev dannet og vi tog en forfalden færge i deponi, og til i dag hvor færgen er vores og i smuk stand. Den kommende bestyrelse lovede Michael, at selv om han nu var suppleant, ville han blive brugt.
Michael Larsen takkede afslutningsvis advokat Mogens Jensen for at have ført os sikkert i havn ved årets generalforsamling.
Signeret Mogens Jensen Dirigent |
Signeret Jørgen Grønborg Referent |
Så blev det atter tid til det halvårlige nyhedsbrev. Arbejdsholdet har afleveret færgen til vor restauratør, så han kan starte tilrigningen til Caféskib.
Husk, at vi i det seneste nyhedsbrev annoncerede, at årets generalforsamling ville finde sted på færgen. På den udsendte giroindbetaling indkaldte vi til generalforsamling
Vi har netop haft besøg fra Skibstilsynet, der igen udstedte Fartstilladelse som stationært restaurationsskib i Stege Havn med max. 65 gæster ombord.
Vi fik 2 påbud til rettelse, inden Caféen åbner, eftersyn af ildslukkere og røgmeldere efterses. Vi har haft besøg fra Gloridan og fået certifikat på ildslukkerne, og batterier i alle røgmeldere er udskiftet.
Vi havde en snak med Skibsinspektøren, om kravene der stilles, når vi skal sejle. Her henviste han til Teknisk forskrift nr. 15 af 1. december 2000 om skibe til særlige formål (bevaringsværdige skibe, lystfiskerskibe m.v.) Han anbefalede, at vi går efter en farttilladelse til 36 passagerer samt driftsbesætning.
Samtidig gjorde han opmærksom på, at vi snarest skal fremsende et oplæg til Søfartsstyrelsen for den fremtidige brug af skibet som sejlende veteranskib.
Arbejdsholdet kører fortrøstningsfuldt videre. Maskinrummet er stort set færdigrenoveret. Forreste salon under dæk er næsten færdig, men da vi skulle rømme den lade, vi havde som magasin, måtte vi anvende vore 2 saloner under dæk til de effekter, vi har, og som ikke tåler fugt.
Vi har fået sat lanternekasserne på sidehusene, sat vor ny maskinrumsventilator op, monteret gelændere og trukket masser af kabler til reetablering af elnettet. Her kræver det en udskiftning af vor 65 volt nødstrømsforsyning, hvilket er omkostningskrævende.
Arbejdsholdet skal holde en velfortjent ferie, men selv om Caféen kører, skal vi videre med fastgørelse af styresøjlerne og monteringen af hydraulikrørene til styremaskinerne, forarbejdet er gjort, vi skal blot samle og fylde hydraulikolie på systemet. Ligeledes har vi gjort forarbejdet til reetablering af maskintelegrafen, så vi skal have kæderne på og samle telegraferne igen.
Vi kører med maskinerne mindst en gang om måneden. Vi har også siden seneste nyhedsbrev renoveret vægesmøringen på skrueakslernes mellemlejer, så vi også rører skruerne, så afstanden til vi kan sejle, er nu kort.
Nu må vi i dialog med Skibstilsynet, med de krav de stiller, for at vi kan få en farttilladelse til sejlads med 36 passagerer.
Ovenstående stiller igen store krav til vor økonomi, så vi må nu opstille et budget for redningsudstyr, brandslukning, radio, slæbetrosse, samt reetablering af ankerspil når det kommer tilbage fra sandblæsning hos en af vore sponsorer. Herefter vil vi søge fonde om støtte til vor gamle Færge MØN.
Det reviderede regnskab for 2005 ligger på vores hjemmeside til godkendelse på kommende generalforsamling.
Sluttelig vil vi ønske Jer alle en god Sommer
Med venlig hilsen
Michael Larsen
Formand |
Jørgen Grønborg Sekretær. |