Generalforsamling lørdag 29. maj 2010 kl. 14:00 på færgen i Stege Havn
Revideret regnskab for 2009
Download regnskab2009.pdf
En stor donation på kr. 315.459,50 er den 26.11.2009 tilgået fra LAG-Vordingborg. Glæden bredte sig omgående blandt mandskabet på færgen MØN, hvor der nu for alvor, er udsigt til, at vort arbejde gennem årene med renovering og vedligehold bærer frugt, og vi snart igen vil se færgen MØN sejlende i farvandet omkring Sydsjælland.
Baggrunden for vor ansøgning er kort at indsætte vor bevaringsværdige færge som sejlende cykelsti i sommersæsonen mellem Stege og Kalvehave som en ny maritim attraktion og et trafiksikkert alternativ for både fastboende og turister.
Derudover at bevare Danmarks ældste nittede stålbilfærge ved at tilvejebringe den nødvendige finansiering til istandsættelse og sikkerhedsmæssig udrustning til aktiv sejlads, at skabe en ny maritim attraktion, der aktivt kan formidle områdets kulturhistorie med søfart og ø liv i højsædet og samtidig indgå som et levende historisk indslag på en af Danmarks Marguerit ruter, ved at etablere en sejlende cykelsti mellem Stege og Kalvehave for områdets mange cyklister som et alternativ til den stærkt trafikerede hovedvej og hermed tilbyde en midlertidig løsning på den manglende cykelsti på denne rute, samt at tage de første skridt til en samlet indsats for områdets tre lokale historiske skibe. : Færgen MØN, Færgen IDA og postbåden RØRET. Hele projektbeskrivelsen kan ses på vor hjemmeside.
Det donerede beløb dækker ikke hele projektet, herudover ansøges derfor om et tilskud på samme beløb fra Velfærdsministeriet. Dette forventes behandlet primo 2010 med et positivt resultat.
Alt dette betyder, at der nu for alvor skal trækkes i arbejdstøjet, både for arbejdsholdet og bestyrelsen, så de budgetterede udgifter kan fastholdes og tidsplaner udarbejdes, så dette projekt hurtigst kan søsættes.
Julestemningen bredte sig med denne gave og vi har sat juletræ op i masten og som noget nyt i år har vi også lys over top. Dette for at deltage i Vordingborg Udviklingsselskab´s invitation til Lys langs kysten i julemåneden, der kulminerer med Lysets Weekend i havnene den 19.-20. december 2009, hvor den markeres med levende lys, varm glög, lune æbleskiver, julemand og meget mere. Færgen MØN vil være åben for rundvisning og motoren vil bidrage til hyggen med sin taktfaste gang.
Må vi sluttelig ønske alle en glædelig jul samt et lykkebringende nytår, hvor vi fra bestyrelsen løbende vil opdatere vor hjemmeside så alle kan følge den kommende spændende periode med at gøre vor gamle færge søklar, til indsættelse som Sejlende Cykelsti
Kære sponsorer og medlemmer.
Som nævnt i vort maj 2009 nyhedsbrev havde vi store forventninger til en ansøgning, vi havde inde hos Skibsbevaringsfonden. Den ville have medvirket til, at opfylde Søfartsstyrelsens krav for at gøre os sejlende. Desværre fik vi efterfølgende afslag.
Dette har imidlertid ikke slået benene væk under os, og bestyrelsen arbejder videre, for gennem andre kanaler, at tilvejebringe de midler der vil gøre os sejlende.
Vi har haft det første møde med Maritimt netværk for Møn og Sydsjælland, og der blevet enige om et samarbejde, også med det formål at fremskaffe de nødvendige midler. Det Maritime netværk for Møn og Sydsjælland er meget interesserede i, at færgerne IDA og MØN samt Røret af Nyord kommer til at bruges i forbindelse med maritime events i vort område.
I bestyrelsen har næstformand Erik Boldrup ønsket at trække sig, men han fortsætter på arbejdsholdet. Første suppleant William Arentved er derfor indkaldt, og på et konstituerende bestyrelsesmøde den 7 juli 2009 blev sammensætningen af bestyrelsen som følger: Formand Karsten Sørensen, næstformand Michael Larsen, kasserer Peter Karll, sekretær Jørgen Grønborg og bestyrelsesmedlem William Arentved.
Som omtalt har vi valgt ikke at udleje færgen til Cafédrift i år. Dette betyder at arbejdsholdet kan fortsætte med renovering af færgen, og i øjeblikket står den på rustbankning, grundbehandling og maling, så færgen igen vil fremstå som en smuk svane.
Vi har brugt mange timer og penge på at renovere vore 2 dieseldrevne brandpumper. De har drillet lidt, men nu har vi fået dem i gang, så de også imødekommer Søfartsstyrelsens krav.
Lørdag den 28 august vil Dansk Færgehistorisk Selskab i forbindelse med at de skal sejle med Færgen IDA, også aflægge os et besøg. Vi har lovet en orientering om færgen MØN samt en opstart af maskinerne.
Vores arbejdsdage er stadig torsdage fra 0900 til 1200, og falder Jeres vej forbi, er I særdeles velkomne til at komme ombord og se resultatet af vore anstrengelser.
God sommer
Bestyrelsen
Drift Budget 2010 - For sejlads scenariet -
Hent som pdf
Drift Budget 2009 - Hent som pdf
Nyhedsbrev maj 2009 samt referat af 7. ordinære generalforsamling.
Klik til billeder her
Kære sponsorer og medlemmer.
Sikken et forår vi har haft rent vejrmæssigt. Vi holdt vor årlige generalforsamling den 16 maj 2009 kl. 1400 med 23 deltagere. Generalforsamlingen skulle have været på færgen, men da vi havde smurt dækket med Trækfastolie, og det stadig klæbede, forhalede vi til Marinestuen.
Efter generalforsamlingen var foreningen vært ved en øl eller vand. Nogle deltagere trodsede at dækket klæbede og besøgte færgen. Vi startede maskinerne op og snakken gik fint i et par timer.
Referat af 7. ordinære generalforsamling med følgende dagsorden.
Ad:1. Formanden Karsten Sørensen bød forsamlingen velkommen, og foreslog Jørgen Grønborg som referent og William Arentved som dirigent. Begge blev valgt.
Ad:2. Formanden Karsten Sørensen fremlagde bestyrelsens beretning, som refereres nedenfor:
Bestyrelsens beretning.
Velkommen til denne 7 generalforsamling, den 4 som skulle have været på eget dæk. Men da dækket nylig er smurt med træbeskyttelse, og det stadig klæber, er vi flyttet her til Marinestuen.
Som jeg afslutningsvis nævnte i beretningen sidste år fik vi i 11. time skrevet kontrakt med en ny restauratør. Det var en skam vi lige nåede det.
For som det også er fremgået af dagspressen, var vi ikke ubetinget heldig med denne kontrakt, da vores kvindelige restauratør pludselig forsvandt i nattens mulm og mørke, efterladende en gæld til mange leverandører, og desværre også til os på kr. 20.000,- Plus en ikke opfyldt kontrakt for indeværende år. Vi har via retten i Nykøbing Falster gjort krav på beløbet, men det eneste vi til dato har fået ud af sagen, er bevis for at betalingspåkravet med påtegning har samme bindende virkning som en dom.
Vi har i årets løb søgt 25 fonde, rederier, banker og andre om hjælp til at gøre færgen MØN sejlende, forstået således at Søfartsstyrelsens krav kan blive opfyldt. Vi må erkende at midlerne sidder mere fast end tidligere, men vi er endog meget glade for at det er lykkedes at få donationer fra følgende: Rederiet Norden/Motortramp kr. 50.000,-, Hempelfonden maling for kr. 15.000,-, Nordea Stege kr. 10.000,-, og som noget næsten årligt tilbagevendende World Fuel Oil olie for kr. 8.000,-, Hermans Bedemandsforretning v/ Svend Thernenfeldt kr. 5.000,- og Møn´s Bank kr. 4.000,-.
Lige nu venter vi spændt på en stor ansøgning vi har inde hos Skibsbevaringsfonden på kr. 570.000,-. Vi håber at spændingen udløses inden månedens udgang. De mange tilbud som er baggrund for det store beløb, har vi brugt mange ressourcer og timer på at finde frem til hos en lang række leverandører.
Alt igen for at imødekomme Skibstilsynets krav til farttilladelse.
For ikke at skyde helt i blinde har vi søgt konsulentbistand, ved Skibskonsulent John Kristensen.
Han har via sit personlige kendskab til folk i Søfartsstyrelsen ydet værdifulde oplysninger om kravene til os for at kunne sejle.
Med de kedelige erfaringer vi har gjort i de seneste år med restaurationsdrift, har vi besluttet ikke at udbyde færgen MØN som Caféskib i år, men bruge al vor energi på at få færgen sejlklar. Vi er nået dertil at vi sejler for egen kraft, men som tidligere nævnt har vi opgaven med at opfylde Søfartsstyrelsens krav. For at spare omkostningen til fornyelsessyn har vi søgt Søfartsstyrelsen om en midlertidig oplægningstilladelse, der betyder at vi ikke skal på land til bundsyn i år.
Det trofaste arbejdshold mødes punktligt hver torsdag, og nu hvor vi ikke skal udleje, har vi talt om at udvide arbejdstiden, så alt løbende vedligehold kan være færdigt, samtidig med at vi forhåbentlig får midler til at installere brandslukning i maskinrum, redningsflåder, kommunikationsudstyr, samt alle de andre detaljer Søfartsstyrelsen kræ
ver.Vi er blevet kontaktet af Maritimt netværk for Møn og Sydsjælland, der ønsker et samarbejde omkring færgen IDA, Røret og os, om at kunne tilbyde sejlads med passagerer, eller anvendes i forbindelse med udstillinger/salgsfremstød. Vordingborg Kommune har også kontaktet os med forespørgsel om et samarbejde på ruten Bogø - Stubbekøbing, der vil blive berørt hvis IDA bliver ramt af et nedbrud.
Dette er alt sammen emner vi vil følge op i bestyrelsen, men det kræver en farttilladelse.
Afslutningsvis kan vi konkludere at vi nu står ved endnu en milepæl, og at vi går en spændende tid i møde. En stor tak skal lyde til alle vores trofaste medlemmer og sponsorer, tak til bestyrelsen for det gode samarbejde og for altid at bringe optimismen med til bestyrelsesmøderne.
Og sluttelig en stor tak til arbejdsholdet, uden deres store indsats havde vi ingen færge og dermed ingen grund til at holde generalforsamling. Tak
Ad: 3. Kasserer Peter Karll redegjorde for det reviderede driftsregnskab for 2008 (ligger på vor hjemmeside), der viser en egenkapital pr.31. december 2008 på kr. 65.993,93
Der var ingen spørgsmål til driftsregnskabet, der godkendtes.
Ad: 4. Der var ikke indkommet nogen forslag.
Ad: 5. Kassereren fremlagde driftsbudget for 2009 ( ligger på vor hjemmeside ) på kr. 66.000,00, hvor den tungeste post er den årlige doksætning.
Driftsbudgettet for 2009 godkendt.
Kassereren fremlagde driftsbudget 2010 for sejlads ( ligger på vor hjemmeside ) på kr. 115.000,00.
Svend Darling spurgte under dette punkt, hvordan det forholdt sig med bemandingen ved sejlads.
Bestyrelsen har den opfattelse, hvis der er tale om ikke kommerciel sejlads, har vi adskillige medlemmer, der må bemande og sejle med færgen, derfor undersøges det, om vi i stedet for billetter, skal sælge medlemskaber af foreningen.
Driftsbudgettet for 2010 godkendt
Bestyrelsen foreslog kontingent hævet til kr. 150,00. Grunden er, at vi nu siden foreningens start ikke har hævet kontingentet, og nu hvor sejlads er i sigte stilles der større krav til vor økonomi.
Forslaget godkendt.
Ad: 6. På valg er kasserer Peter Karll, der blev genvalgt.
På valg er bestyrelsesmedlem John Nielsen, der ikke ønsker genvalg. Bestyrelsen foreslog første suppleant Michael Larsen, der blev valgt.
Til 1´suppleant foreslog bestyrelsen William Arentved, der blev valgt.
Til 2´suppleant foreslog bestyrelsen Svend Darling, der blev valgt.
Ad: 7. På valg er Knud Frederiksen, der blev genvalgt.
På valg er Jesper Bisgaard, der blev genvalgt.
Til revisorsuppleant foreslog bestyrelsen Kjeld Stolze, der blev valgt
Ad: 8. Svend Erik Thernenfeldt foreslog at foreningen sætter kasser op med tilmeldingsblanketter hos udvalgte handlende, eksempelvis Café Frederik VII, Turistkontoret med flere. Dette kan give de medlemmer vi ikke får ved Cafédriften.
Det kan også fremgå af indbetalingskortet at der gerne må gives et beløb udover kontingentet
Her sluttede generalforsamlingen og Formand Karsten Sørensen takkede dirigenten for at have ført os sikkert i havn, og takkede forsamlingen for en konstruktiv dialog, der har givet bestyrelsen opbakning.
Bestyrelsen ønsker alle sponsorer og medlemmer en rigtig god sommer.
Karsten Sørensen Formand Engvej 2 4780 Stege Tlf. 5581 5970 |
William Arentved Dirigent |
Jørgen Grønborg Sekretær Gyvelvej 4780 Stege Tlf. 5581 1701 |
Nyhedsbrev januar 2009
Et godt og lykkebringende nytår ønskes alle sponsorer og medlemmer af Foreningen Færgen MØN´s Venner.
Som det fremgik af vort seneste nyhedsbrev, havde vi den kedelige sag med vor restauratør, der forlod færgen i utide, og løb fra vort tilgodehavende på kr. 20.000. Vi har gennem Nykøbing Falster retskreds gjort krav på beløbet, og håber herigennem at få inddraget vort tilgodehavende, da et tab vil tynge hårdt på vort driftsbudget.
Nu til det mere positive. Vi har sendt ansøgninger til fonde, rederier og private sponsorer, men må erkende, at det er vanskeligt at samle tilstrækkelige midler til at gøre færgen MØN sejlklar på en gang.
Ikke alle ansøgninger er besvaret endnu, men vi har modtaget kr.87.000 til dato fra Rederiet NORDEN Orients Fond, Hempels Fond, Nordea Stege, World Fuel Corp. og MønsBank. Disse midler vil blive brugt til at udføre de arbejder, Søfartsstyrelsen kræver, for at vi kan blive sejlende.
Som det også fremgår af de seneste nyhedsbreve, skønner vi, at vi skal bruge kr. 350.000 for at få den endelige sejltilladelse, så vi arbejder fortrøstningsfuldt videre med at skaffe de sidste midler, hvor vi alene til redningsflåder skal bruge ca. kr. 100.000.
Arbejdsholdet har holdt en velfortjent juleferie, men inden da har vi udført en del el-arbejde, gået i gang med at reetablere kontor og kahyt og malet salonen forskibs under dæk. Vi er ligeledes begyndt at rustbehandle i storesrummet forskibs.
Sammen med Jan på Stege værft har vi fået ankerspillet på plads og boltet fast, ligesom den stærkt tærede plade i kassen hvor ankeret står er udskiftet. Når is og vejr tillader det forhaler vi til kulhavnen for resten af vinteren, hvor arbejdsholdet genoptager de arbejder vi kan gøre under dæk, og hvor vi kan være for kulde. Oliefyret er startet kort før jul, så der er til at være under dæk.
Datoen for den kommende generalforsamling vil blive meddelt på giroinbetalingskortet til kontingentet for 2009, og selvfølgelig på vor hjemmeside, der løbende opdateres, og hvor medlemmerne kan holde sig orienteret i tekst og billeder om fremskridtene imod sejlads.
Godt Nytår
Bestyrelsen