Nyhedsbrev oktober 2008
Mange af vore medlemmer har kunnet følge den polemik, der har været i Sjællandske og i Ugebladene om vor restauratør. Nu er det slut, restauratøren har lukket og slukket i nattens mulm og mørke, både på Færgen og i forretningen på Storegade.
Foreningen Færgen MØN´s Venner har med vilje undladt en dialog med restauratøren gennem dagspressen. Vi har mange gange forgæves forsøgt at mødes med restauratøren, for at få en fornuftig snak omkring de problemer, der har været blæst op i dagspressen.
Især de mange indbrud på færgen, der har været nævnt, står vi uforstående overfor, idet vi har fortaget 2 politianmeldelser om indbrud og hærværk. Indbrud, der primært er gået ud over færgens døre og kapper. På trods af, at restauratøren har ladet øl og spiritus stå fremme, er der kun forsvundet nogle sodavand.
Al restauratørens snak og beklagelser om manglende opbakning fra foreningens side med, at der ikke kunne holdes åbent når det blæste, kan vi heller ikke forholde os til.
Det er klart, at i blæsevejr lukker man ikke overdækningen op i vindsiden og forventer, at gæster kan sidde i denne træk.
Vi har haft 2 restauratører, der har kørt færgen uden disse problemer, og vor seneste restauratør har lejet færgen og har kunnet anvende den uden vor indblanding.
Tilbage står vi med en forpagtningsafgift, der skulle have været betalt, samt en bindende kontrakt for næste år. Forpagtningsafgiften vil vi søge indbetalt via et betalingspåkrav ved Vordingborg Retskreds.
Alt det er nu bestyrelsens opgave at få mest muligt ud af. Men lad os også se på de positive sider af arbejdsholdets anstrengelser.
Retableringen af el-systemet skrider frem, og øvrig teknik, motorer, maskintelegraf og styremaskiner kører upåklageligt. Mindst en gang om måneden øver vi sejlads fastbundet til kajen.
Nu, hvor Caféen er lukket, er vi også gået i gang med vedligehold, rustbankning, af de malede overflader. Ved forhaling til Stege værft vender vi færgen så bagbords side kan få en grundig overhaling og maling.
Efterårets største projekt er montering af ankerspillet samt udskiftning af et stykke plade i kassen, hvor ankeret står. Dette arbejde vil vi bede Jan på værftet være behjælpelig med.
Herefter vil vi forhale til Kulhavnen for vinteren, således at en eventuel isgang ikke vil slide på bundmalingen.
Som vi tidligere har omtalt, er det vort mål igen at blive sejlende. Vi kan nu, men vi mangler det sidste omkring brand- og redningsudstyr for at imødekomme Søfartsstyrelsens krav. Bestyrelsen vil nu søge fonde og sponsorer om de ca. kr. 350.000 vi har kalkuleret, der skal til for igen, at se færgen MØN sejlende i vort farvand igen.
Skibsbevaringsfonden har netop meddelt pr. brev, at kravet med den dyre kaskoforsikring frafaldes. Dette pynter gevaldigt på vort driftsbudget.
Med venlig hilsen
Bestyrelsen
Nyhedsbrev juli 2008
Kære sponsorer og medlemmer.
Som det fremgår af det seneste nyhedsbrev, havde vi startproblemer med brandpumpen i maskinrummet. Dette er nu løst, og den kører perfekt efter overhalingen, nu mangler vi kun at få gang i nødbrandpumpen.
Igen har vi nu 2 gange haft hærværk på færgen. Den 27 juli gik det ud over døren i kappen til forreste salon. Den blev knust til ukendelighed. Vi prøver at lappe den sammen, til vi kan få lavet en ny. Den 30 juli var den gal igen, og denne gang gik det ud over teakdøren til kabyssen. Ærgerligt da vi netop har fået den repareret efter seneste hærværk.
I begge tilfælde er der ikke stjålet noget, og sagerne er meldt til Politiet.
Bestyrelsen er nu gået i tænkebox, for at se, hvordan vi yderligere kan sikre os imod disse ulidelige natlige besøg af vandaler.
Der er stadig mange gøremål på vor gamle færge, og arbejdsholdet går fortrøstningsfuldt videre.
Foreningen FATBIFA fra Fensmark besøgte færgen den 2 august. Efter en orientering om færgens og venneforeningens historie, var der rundvisning og opstart af hovedmotoren. Der var stor ros til venneforeningen for arbejdet med at bevare denne unikke færge, med tak for modtagelse og information.
Foreningen Færgen MØN´s Venner ønsker alle sponsorer og medlemmer en fortsat god sommer.
Med venlig hilsen
Bestyrelsen
Anlægs og drifts budget 2008.
Hent som Excel fil her Budget2008.xls eller klik til større billedeNyhedsbrev juni 2008 samt referat af 6. ordinære generalforsamling.
Kære sponsorer og medlemmer.
Sikken en periode vi er inde i rent vejrmæssigt. Vi holdt vor årlige generalforsamling på eget dæk den 31 maj 2008 kl. 1400 med 26 deltagere.
Efter generalforsamlingen var foreningen vært ved et let traktement og en øl eller vand. Vi startede maskinerne op og snakken gik fint i et par timer.
Referat af 5. ordinære generalforsamling med følgende dagsorden.
Klik til foto fra generalforsamlingen.
Ad:1. Bestyrelsen foreslog Jørn Andersen til dirigent og Jørgen Grønborg til referent. Begge blev valgt. Jørn Andersen takkede for valget og konstaterede, at generalforsamlingen var lovligt indkaldt.
Ad:2. Formanden Karsten Sørensen fremlagde bestyrelsens beretning, som refereres nedenfor:
Velkommen til denne vor 6. generalforsamling, den 3. på eget dæk.
I årets løb har vi passeret en række milepæle, der alle bringer os nærmere sejlads.
Efter en velfortjent sommerferie startede arbejdsholdet op igen, og arbejdet koncentrerede sig om maskintelegrafen, ankerspillet, el-arbejde, brandpumpe, nød brandpumpe og vægesmøringen i skrueakslernes bærelejer.
Især brandpumperne har voldt hovedbrud, de har haft en del startbesvær, så på et tidspunkt gik snakken blandt det øvrige arbejdshold om at "smedene" nok også havde opfundet en ny lydpotte til motorerne, for nu kunne man slet ikke høre dem køre.
Vi har ved kaj, en gang om måneden rørt maskinerne og kørt med skruerne, så nu er vi der, hvor vi kan sejle for egen kraft. Men vi mangler at kunne imødekomme søfartsstyrelsens krav til brand- rednings- og kommunikationsudstyr.
Vi skønner, at vi har behov for ca. Kr. 350.000 for at kunne løfte denne opgave.
Samtidig må vi erkende, at det bliver sværere at finde penge hos fonde og rederier. Vi føler, at især rederierne satser på rekruttering og oplysning om moderne søfart, og ikke på bevaring af historiske museumsskibe.
To gange har vi haft ærgerlige og helt meningsløse indbrud på færgen med ødelæggelser og hærværk til følge. Det er især gået ud over de smukke teaktræs døre til kahytterne, hvor de øverste fyldninger er slået ud og de gamle luftventiler beskadiget. Ruderne i dørene til kapperne har også været knust, men vor lokale glarmester har været flink til at sætte nye i, uden omkostninger for foreningen.
Vi skulle have haft bund syn i november måned, men efterårsstormen forårsagede, at et skib under renovering væltede og beskadigede beddingen i en sådan grad, at vort syn først kunne gennemføres i februar måned.
For første gang kunne vi selv hjælpe til med forhalingen til værftet, men det bedste er dog, at vi sejlede for egen kraft tilbage til pladsen ved Turistkontoret, det er vel ikke den længste sejltur i søfartens historie, men det beviste, at vi har styr på maskineriet og at kommunikationen mellem bro og maskinrum virker.
Under opholdet på beddingen løb vi ind i en forårsstorm, der rev vor overdækning midt over, og ødelagde en del af stativet. Ærgerligt, da vi sagtens kunne anvende vores tid til vedligehold i stedet for at genopbygge stativet. Men igen var Stege Trælasthandel behjælpelig med at sponsere træ og maling til dette arbejde. Presenningen blev repareret på restauratørens forsikring.
Søfartsstyrelsen besigtigede skrog og søventiler uden anmærkninger.
Vi havde kontaktet DR Regionalen, Peter Sten, om at besøge os til udsendelsen "Mødestedet". Han fandt projektet interessant, og producerede en særdeles god udsendelse om Færgen MØN, en udsendelse der gav os en rigtig god reklame. Udsendelsen kan stadig høres med et link fra vores hjemmeside.
Igen i år havde Hempel Fonden sponseret den maling vi har brug for, og vi havde yderligere den glæde at BAC Corrosion Control A/S i Herfølge sponserede det tærezink vi havde brug for.
Arbejdsholdet har påmønstret nye gaster, og det er en stor glæde, at se de nye ansigter blandt os, og at flere vil være med til at give en hånd med renoveringen af vores gamle færge. Vi har koncentreret os om at få det basale klar, og vi glæder os til at kunne gå mere i dybden, sådan helt bogstaveligt talt, for imødegåelse af rustdannelser, med en tilbundsgående banken rust og priming inden maling.
Vor restauratør havde givet tilsagn om at ville fortsætte, til trods for den dårlige sommer vi havde sidste år. Vi var derfor meget forbavsede, da han ganske kort før han skulle overtage færgen meldte ud, at han ikke ønskede at åbne Caféen i år
.Vi har en kontrakt på min 2 år, så huslejen er sikret, men Caféen giver mange medlemmer blandt de besøgende, der finder vores projekt interessant, og derfor gerne vil støtte foreningen med 100,- Kr. til et medlemskab.
Restauratøren havde talt med et par interesserede om overtagelse, som dog begge takkede nej, derfor bad han foreningen om hjælp med at finde en afløser. Dette har nu båret frugt, idet vi har tegnet en 2-årig kontrakt med Vivian Gustavsson som i forvejen ejer og leder forretningen "Dit og Mit Smørrebrød", på Storegade i Stege. Vivian har luftet et spændende koncept for driften af Caféen og aftalen blev på behørig vis beseglet i mandags med champagne til skib og mandskab. Vi ønsker Vivian god vind, og en rigtig god sæson.
Selv om Caféen nu går i gang, vil arbejdsholdet stadig mødes om torsdagen, og udføre arbejde på steder, hvor vi ikke forstyrrer Cafédriften. Og jeg vil her på falderebet benytte lejligheden til at takke den faste stok, det vil sige arbejdsholdet, for det store arbejde I har udført i det forgangne år.
Jeg vil også takke vores mange trofaste medlemmer, og en stor tak til mine bestyrelsesmedlemmer, med hvem jeg i årets løb har haft et forbilledligt samarbejde.
Til slut skal jeg minde alle vore medlemmer samt gæster om, at de altid kan besøge vores fyldige og opdaterede hjemmeside.
Det skal også med, at dette nyhedsbrev er det sidste som udsendes på papir med postvæsnet, da det efterhånden belaster vort budget uforholdsmæssigt. De medlemmer som ikke har adgang til Internettet, kan dog stadig på anmodning få brev, efter henvendelse til bestyrelsen.
Karsten Sørensen, formand for bestyrelsen.
Beretningen godkendt.
Ad: 3. Kasserer Peter Karll redegjorde for det reviderede driftsregnskab for 2007 (ligger på vor hjemmeside), der viser en egenkapital pr.31. december 2007 på kr. 89.717,86 Der var ingen spørgsmål til driftsregnskabet, der godkendtes.
Ad: 4. Der var ikke indkommet nogen forslag.
Ad: 5. Kasserer Peter Karll fremlagde driftsbudget for 2008 ( ligger på vor hjemmeside ) på kr. 90.000,00, hvor den tungeste post er forsikringen, efterfulgt af årlig doksætning.
Driftsbudgettet for 2008 godkendt.
Kasserer Peter Karll fremlagde anlægsbudget 2008 / 2009 ( ligger på vor hjemmeside ) på kr. 1 mio. Mange af posterne er fremtidsmusik, men for at kunne opfylde Søfartsstyrelsens krav til sejlads, skønner bestyrelsen, at der er behov for kr. 350.000,00.
Anlægsbudgettet 2008 / 2009 godkendt.
Bestyrelsen foreslog samme kontingent på kr. 100,00. Grunden er, at vi hellere vil have mange medlemmer, der ønsker at støtte os med kr. 100,00, end færre, hvis vi sætter kontingentet op, da dette uvægerligt vil give udmeldelser. Efter afstemning fortsætter kontingentet på kr. 100,00.
Ad: 6.Som nævnt i formandens beretning, er dette det sidste nyhedsbrev, der udsendes med postvæsnet. Portoen er blevet så høj, at der her er en væsentlig besparelse. Da mange af vore medlemmer har adgang til nettet, vil vi fremover bede dem holde sig underrettet på vor hjemmeside www.faergenmon.dk.
De medlemmer der ikke har adgang til nettet, bedes meddele bestyrelsen dette, og de vil stadig modtage nyhedsbrevet med posten. Der var en kort debat, om vi kunne lave en mailliste og meddele medlemmerne, når der var opdateringer på hjemmesiden. Dette vil være en stor opgave at vedligeholde, da mange erfaringsvis skifter mailadresse eller arbejdsadresse.
Her sluttede generalforsamlingen og Formand Karsten Sørensen takkede dirigenten for at have ført os sikkert i havn, og takkede forsamlingen for en konstruktiv dialog, der har givet bestyrelsen opbakning.
Bestyrelsen ønsker alle sponsorer og medlemmer en rigtig god sommer, ligesom der til vor ny restauratør, skal lyde et knæk og bræk med Caféen.
Karsten Sørensen Formand Engvej 2 4780 Stege Tlf. 55815970 |
Jørgen Grønborg Sekretær Gyvelvej 7 4780 Stege Tlf. 55811701 |
Tak for efterlysningen I bragte om en restauratør til Færgen MØN.
Det glæder os at kunne oplyse, at efterlysningen allerede har givet resultat, idet Foreningen Færgen MØN´s Venner har indgået en kontrakt med Vivian Emilia, der i forvejen driver smørrebrødsforretningen Dit og Mit Smørrebrød på Storegade i Stege.
Vivian Emilia vil satse maritimt med sild, smørrebrød, lidt lunt, øl og snaps. Hun påregner at åbne allerede i næste uge.
Foreningen Færgen MØN´s Venner finder Vivian´s koncept spændende, og ønsker hende velkommen som restauratør på Færgen MØN.
Med venlig hilsen
Foreningen Færgen MØN´s Venner
Jørgen Grønborg
Kære sponsorer og medlemmer.
Så blev det vores tur til bedding og det årlige bundsyn fra Søfartsstyrelsen.
For første gang kunne vi selv hjælpe til ved forhalingen til Stege Skibsværft med eget maskineri.
Vel oppe af vandet kunne vi konstatere, at bunden var begrænset begroet siden sidste bundsyn. Der var ingen tæringer, tærezinket havde gjort et godt stykke arbejde.
Bunden er højtryksspulet og de 5 bundventiler er adskilt og sæderne slebet.
Torsdag den 21 februar havde vi besøg af inspektør Jan Sten Jørgensen fra Søfartsstyrelsen, der gennemgik skibet, og vi kunne glæde os over en synsrapport uden anmærkninger.
Samme dag havde vi besøg af Peter Sten fra DR Sjælland, der optog materiale til udsendelsen ”Mødestedet”, der blev sendt lørdag den 23 februar mellem kl. 0800 og 0900. Det var en god udsendelse og reklame for færgen MØN. Vi har lagt en link ind på vor hjemmeside til programmet, så de af jer der ikke fik hørt udsendelsen, kan gøre det her.
Stormen natten mellem fredag den 22 og lørdag den 23 februar var hård ved vor overdækning. Den forreste halvdel blæste af, og både stativ og presenning blev stærkt beskadiget, så der forestår en betragtelig renovering, ærgerligt da vi sagtens kan bruge tiden til andet arbejde. Overdækningen er kørt til West Presenning i Ringsted, der giver et overslag over reparationens omfang og pris. Det ser ud til, at overdækningen er indeholdt i restauratørens forsikring.
Tilbage står maling af bund og fribord, der er afhængig af vind og vejr. Vi entrerede med Stege værft, der sprøjtemalede fribord under fenderlisten og bunden. Færgen MØN blev søsat igen fredag den 7 marts, og efter lidt besvær med at få den af beddingvognen grundet vandstanden sejlede vi selv til vor liggeplads ved Toldboden.
Igen i år sponserede Hempel Fonden det maling, vi skal bruge til at vedligeholde færgen og Bac Corrosion Control A/S i Herfølge sponserede de zinkanoder, der skal beskytte undervandsskroget imod tæringer. En stor tak til begge sponsorer, der hermed er med til at sikre Færgen MØN for eftertiden.
Nu afventer vi godt vejr, så vi kan komme i gang med male færgen op, så den står smuk til kommende sæson. Lige nu skal vi i gang med at reparere stativet til overdækningen. Det tog stor skade da overdækningen blæste af. Igen en stor tak til en lokal sponsor XL Byg Stege Trælasthandel, der sponserede det træ, vi skal bruge samt 2 ny fendere.
Arbejdsholdet er vokset, så vi møder 8 til 10 mand om torsdagen. Det giver mere fremgang i renoverinsarbejdet, samtid med at vi har et godt kammeratskab og samvær i arbejdet med at få færgen sejlklar og klar til ny sæson som Caféskib ved Toldboden.
Færgen MØN´s Venner
Jørgen Grønborg